Sunday 25 December 2016

SEJARAH KEWUJUDAN CATUR


SEJARAH KEWUJUDAN CATUR


Sejarah catur MULA diperkenalkan  pada abad ke16, walaupun asal-usul terawal tidak pasti. Pendahulu terawal permainan mungkin berasal di India, sebelum abad ke-6; minoriti ahli sejarah percaya permainan berasal dari China. Dari India, permainan ini tersebar ke Parsi. Apabila orang-orang Arab menakluki Parsi, chess telah diambil oleh dunia Islam dan kemudiannya merebak ke Eropah Selatan. Di Eropah, chess berkembang menjadi lebih kurang bentuk semasa dalam abad ke-15.

"Era Romantik  Chess" adalah gaya permainan catur yang utama turun ke tahun 1880-an. dicirikan oleh “swashbuckling attacks, clever combinations, brash piece sacrifices and dynamic games”. Memenangi merupakan perkara kedua menang dengan gaya . permainan ini telah memberi tumpuan lebih kepada ungkapan seni, dan bukan penguasaan atau jangka panjang perancangan teknikal. Era Romantik permainan diikuti dengan saintifik, Hypermodern, dan era New Dinamik. Pada Pertengahan  abad kedua ke-19, Kejohanan catur bermula, dan Kejohanan Catur Dunia yang pertama telah diadakan pada tahun 1886.Pada  Abad ke-20 menyaksikan lompatan besar ke hadapan dalam teori catur dan penubuhan Persekutuan Catur Dunia (FIDE). Perkembangan dalam abad ke-21 termasuk penggunaan komputer untuk analisis, yang berasal dari tahun 1970-an dengan permainan catur yang pertama kali diprogramkan  di pasaran. Permainan dalam talian  (on- 9) muncul pada pertengahan  tahun 1990-an.


Chess kekal sebagai hobi yang sangat popular dalam kalangan masyarakat. Pada tahun 2012 kajian mendapati bahawa "pemain catur kini membentuk salah satu daripada komuniti terbesar di dunia: sebanyak 605 juta orang dewasa bermain catur secara tetap". Catur dimainkan sekurang-kurangnya setahun sekali oleh 12% daripada orang British, 15% rakyat Amerika, 23% daripada Jerman, 43% daripada Russia, dan 70% orang India.

Gambar gambar sejarah chess..

 



magnus carlsen - top chess 





No comments:

Post a Comment

slider picture

  • Cougar

    Cougar

  • Lions

    Lions

  • Snowalker

    Snowalker

  • Howling

    Howling

  • Sunbathing

    Sunbathing